Business Intelligence, Power BI en MKB

(MasterSheet – artikel, juni 2021)

 

Mijn antwoord op de vraag of business intelligence (of big data analyse) kleine bedrijven dezelfde kansen kan bieden als grote bedrijven: “Absoluut en meer dan dat!” 

Hoewel het gemiddelde kleine bedrijf minder eigen data heeft dan grote spelers betekent dit niet dat big data analyse of business intelligence niet interessant is. In veel opzichten is big data zelfs meer geschikt voor kleine bedrijven, omdat ze over het algemeen flexibeler zijn en sneller kunnen handelen op basis van gegevens gestuurde inzichten. 

Maar hoe dan?

  1. Begrijpen wat uw klanten drijft

Dankzij big data tooling kunnen kleine bedrijven een vollediger beeld krijgen van hun klanten – wat hen drijft, waarom ze kopen, hoe ze het liefst winkelen, waarom ze overstappen, wat ze daarna zullen kopen en welke factoren ertoe leiden dat ze een product aanbevelen van het bedrijf aan anderen. Bedrijven kunnen ook beter communiceren en contact maken met klanten door feedback van klanten te analyseren om een product of dienst te verbeteren.

Nuttige gegevensbronnen zijn onder meer traditionele interne gegevens (zoals verkoopgegevens), sociale media, browserlogboeken e.d. Sociale media zijn een bijzonder waardevolle gegevensbron geworden, waardoor activiteiten zoals het identificeren van nichemarkten en het analyseren van klantfeedback veel gemakkelijker en goedkoper zijn geworden.

  1. Trends identificeren

Door gedrag en patronen te spotten en te volgen, kunnen we een poging wagen om te voorspellen waar de dingen naartoe gaan, hoe de vraag naar onze producten of diensten in de loop van de tijd zal veranderen en wat die verandering zal veroorzaken. Trendanalyse en -voorspelling kwamen tot voor kort vaak neer op ‘gut instinct’. Nu nemen big data veel giswerk uit dat proces.

Trending-onderwerpen flitsen elke dag op Facebook en Twitter, waardoor het gemakkelijker dan ooit is om erachter te komen wat mensen willen. Online en offline klantgedrag kan tot in de kleinste details worden gemeten.

  1. De concurrentie bekijken

In het verleden was het begrijpen van uw concurrentie beperkt tot roddels in de branche of het rondkijken op websites of winkels van rivalen. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zich voordoen als klant om meer te weten te komen over de dienst of het product van een concurrent. Tegenwoordig hoef je echter nauwelijks je bureau te verlaten om erachter te komen wat de concurrentie van plan is; financiële gegevens zijn direct beschikbaar, Google Trends kan inzicht bieden in de populariteit van een merk of product, en sociale media-analyse kan populariteit illustreren (dwz hoe vaak een bedrijf wordt genoemd) en laten zien wat klanten zeggen.

Houd er rekening mee dat het voor uw concurrenten ook gemakkelijk is om meer informatie over uw bedrijf te verzamelen dan ooit tevoren. U kunt hier niet omheen, maar u kunt een stap voor blijven door op de hoogte te blijven van de nieuwste big data-technologieën en -gebruiken.

  1. Operaties verbeteren

Big data wordt ook steeds vaker gebruikt om bedrijfsprocessen en dagelijkse operaties te optimaliseren. Met elk bedrijfsproces dat gegevens genereert (bijvoorbeeld machines op een productielijn, sensoren op bestelwagens, bestelsystemen van klanten), kunt u die gegevens gebruiken om verbeteringen aan te brengen en efficiëntie te genereren.

Voor productie- of industriële bedrijven kunnen machines, voertuigen en gereedschappen ‘slim’ worden gemaakt, wat betekent dat ze kunnen worden verbonden, data-enabled en voortdurend hun status aan elkaar kunnen rapporteren. Door deze gegevens te analyseren, kunnen organisaties realtime inzicht krijgen in hun activiteiten en zoeken naar manieren om de efficiëntie te verhogen.

  1. Werven en managen van talent

Gegevens kunnen u helpen de meest succesvolle kandidaten te vinden, de beste wervingskanalen te identificeren en bestaande werknemers beter te betrekken. De meeste bedrijven genereren al een schat aan HR-gerelateerde gegevens: verzuimcijfers, productiviteitsgegevens, persoonlijke ontwikkelingsbeoordelingen en gegevens over de tevredenheid van het personeel. Daarnaast hebben bedrijven nu toegang tot zoveel meer gegevens die voorheen niet beschikbaar waren: gegevens van wervingssites, informatie van sensoren in ID-badges, sociale media-gegevens, enz. Al deze informatie kan worden geanalyseerd om inzichten te krijgen die nooit eerder waren eerder beschikbaar.

  1. Uw bedrijfsmodel aanpassen

Gegevens kunnen zelfs een onderdeel worden van uw bedrijfsmodel, wat leidt tot spannende nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Facebook is bijvoorbeeld gratis voor gebruikers, maar heeft in het verleden inkomsten gegenereerd uit advertenties. Nu profiteert het bedrijf van de enorme hoeveelheid gegevens die het over zijn gebruikers heeft, door bepaalde gegevens beschikbaar te stellen aan bedrijven. Sommige van deze gegevens zijn gratis beschikbaar, maar voor sommige moet je betalen, waardoor een nieuwe inkomstenstroom voor Facebook ontstaat. Er zijn nu veel mogelijkheden voor kleine bedrijven om geld te verdienen met de gegevens die ze genereren door diensten met toegevoegde waarde te leveren of gegevens te verkopen aan klanten of derden. Een van mijn klanten gebruikt nu gegevens van ingebouwde sensoren om onderhoudscycli dynamisch aan te passen, afhankelijk van hoeveel hun klant hun product gebruikt.

Big data-analyse in kleine bedrijven kan beginnen door simpelweg alle big data te gebruiken waar we nu mee omringd zijn en waar andere bedrijven ons toegang toe geven. Het negeren van de big data-revolutie is een zeer riskante benadering voor elk klein bedrijf. Ik raad elk klein en middelgroot bedrijf aan een big data-strategie te ontwikkelen om de kansen en problemen te identificeren waarmee het wordt geconfronteerd door de wereldwijde data-explosie.

Wat kan MasterSheet voor u doen?

MasterSheet heeft als slogan “Resultaat door Inzicht in Data”. Wij implementeren business intelligence software (onder andere Microsoft Power BI, Qlik en Tableau) om de prestaties dagelijks te meten. Wij helpen met het verbeteren van data en wij trainen medewerkers om zelf met data en rapportages aan de slag te gaan.

Voor zover nog niet aanwezig helpen wij bedrijven KPI’s te definiëren, de eigen prestaties (beter) te meten en tijdig trends te signaleren en te analyseren. Kennis en inzicht waarmee sneller en beter besluiten kunnen worden genomen. Niet alleen door het management, maar ook door medewerkers zelf.

Wij ondersteunen bedrijven bij het vertalen van strategische doelstellingen naar prestatie-indicatoren: voor het gehele bedrijf, afdelingen en/of individuele medewerkers.

Niets vinden wij zo mooi als een medewerker die als eigen ‘ondernemer’ met zijn eigen dashboard met prestaties aan de slag gaat.

————————————————————–

Het bovenstaande artikel is een vertaling van het blog-artikel van Bernard Marr (https://www.bernardmarr.com/default.asp?contentID=1442). Hier en daar heb ik het artikel aangepast voor de lezer.