Februari 2021
34 Sales KPI’s
Omdat ieder bedrijf anders is zal het niet vaak voorkomen dat wij voor een bedrijf exact dezelfde set met KPI’s definiëren. Dit geldt ook voor de sales KPI’s. Welke sales KPI’s het beste passen zal onder andere afhankelijk zijn van de de organisatiestructuur, het type dienstverlening of product, de verkoopdoelstellingen, de fase waarin het bedrijf zich bevindt e.d..
Wel zie je vaak dat in bedrijven die in dezelfde sector opereren vaak overeenkomstige sales KPI’s hanteren. Hieronder hebben wij 34 KPI’s weergegeven die veel gebruikt worden in sales afdelingen.
Sales KPI’s
KPI – Kritische performance indicator
Een KPI is een indicator waarmee prestaties gemeten kunnen worden. KPI’s kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet en op verschillende niveau’s binnen de organisatie worden gedefinieerd. KPI’s worden onder andere gebruikt om strategische doelstellingen te concretiseren en te toetsen waar men staat qua realisatie. Maar ook dieper in de organisatie kun je KPI’s goed gebruiken. Bijvoorbeeld om tactische of operationele doelstellingen te verhelderen voor medewerkers en/of teamleiders. Je kunt je zelfs afvragen waarom je niet aan iedere medewerker een eigen dashboard geeft met daarop de voor zijn of haar belangrijkste KPI’s.De kracht van goed KPI-management is dat KPI’s elkaar aanvullen of versterken. Dit lukt natuurlijk niet altijd. Enige vorm van verstrengeling tussen belangen van afdelingen is niet uit te sluiten en ligt ook in de aard van de functies die van nature binnen een bedrijf aanwezig zijn. Zo kan het zijn dat een bedrijfsjurist het niet altijd eens zijn met een accountmanager als deze ervoor kiest om garantietermijnen te verlengen.Wij adviseren daarom altijd om bij het kiezen van KPI’s ook altijd 1 of 2 afdeling of medewerker overstijgende KPI’s te benoemen waarbij realisatie afhankelijk is van de mate waarin samenwerking tussen medewerkers en/of leidinggevende succesvol is.
Tel: 06 83 57 14 91;
Email: robert@mastersheet.nl
LinkedIN: MasterSheet bedrijfspagina